Fluidon

Nopeasti kasvanut teknologiayritys Fluido on yksi Euroopan suurimmista itsenäisistä Salesforce-konsultointikumppaneista. Tavoitteena on olla paras Salesforce-työpaikka 360 asiantuntijalle, jotka toimivat kahdeksassa eri maassa ja edustavat yli 50 eri kansallisuutta.

Head of People & Culture, Pauliina Löytty, sanoo henkilöstön diversiteetin olevan Fluidon rikkaus, jota voidaan hyödyntää myös liiketoiminnassa. Erilaisia näkökulmia on monia ja niitä myös kuunnellaan.

”Meillä korostuu kunnioitus ja arvostus toisia kohtaan. Porukkaan on helppo tulla mukaan. Erilainen tausta ei ole itseisarvo, vaan haemme joukkoomme laaja-alaisia osaajia. Koemme, että siitä on hyötyä myös asiakkaille.”

Arvojohdettu yritys

Sen lisäksi, että töissä pitää olla kivaa, fluidolaisille on tärkeää päästä tekemään merkityksellisiä asioita, oppia lisää ja ratkaista mahdottomiakin haasteita. Kehittymisen kaari on nopea, ihmiset otetaan mukaan oppimaan kokeneemman rinnalle. Friends don’t let friends down, kuuluu yksi yrityksen viidestä arvosta.

Löytyn mukaan arvot näkyvät käytännön tekoina aina toimitusjohtajasta alkaen läpi organisaation. Arvoja viljellään muun muassa esityksissä ja niihin viitataan yhteisissä tilaisuuksissa.

”Arvot antavat raamit tekemiseen ja tuovat osaltaan vapautta. Sitä todella arvostetaan. Arvoihin on helppo turvautua myös vaikeissa tilanteissa ja arkisissa päätöksissä.”

Uusille työntekijöille järjestetään Bootcamp, jossa käydään läpi, miten Fluidolla ollaan ja tehdään töitä. Kunnioitus on iso teema, sen tulee olla mukana kaikessa tekemisessä.

Vahva kulttuuri kantaa läpi kriisien

Ensimmäistä kertaa, ehkä maailman tilanteesta johtuen, Siqni-kyselyssä tuli läpi työpaikan varmuuden tärkeys. Myös yrityksen edustaman arvomaailman merkitys vahvistui poikkeusaikana entisestään. Pauliina Löytty on iloinen siitä, että etätöihin siirtyminen ei pysäyttänyt Fluidon tapaa tehdä töitä. Joustavuus ja molemminpuolinen kunnioitus ovat kantaneet vaikeinakin aikoina.

Yrityksessä on sisäistetty, että kaikki hyvä tulee yksilöistä ja että hyvinvointiin voi vaikuttaa moni asia. Löytty kannustaa reagoimaan nopeasti siihen, mitä ihmiset sanovat. Yleensä henkilö on jo pitkään pohtinut asiaa itsekseen.

”Ihmiset arvostavat, että kysytään heille merkityksellisistä asioista. Eikä aina tarvitse muuttaa mitään, joskus ylläpitäminenkin voi riittää.”

—–

The Siqnificant Company antoi Fluidolle helmikuussa 2021 Future Workplaces –sertifikaatin jo kolmatta kertaa. Sertifikaatti ansaitaan, kun oman työpaikan yrityskulttuuria on johdettu poikkeuksellisen hyvällä työntekijäymmärryksellä. Työvälineenä työntekijäkokemuksen tason selvittämiseen, käytetään Siqni-kyselyä, jolla selvitetään työntekijöille merkityksellisimmät asiat ja niiden toteutuminen työpaikalla.