Wunder on digitaalisten ratkaisujen täyden palvelun talo, jolla on toimistot Helsingissä ja Turussa, sekä useampia toimistoja Virossa ja Latviassa. Kysyimme kaikilta noin 130 wunderilaiselta, mitkä ovat heille merkityksellisimpiä asioita työpaikalla, sekä kuinka hyvin juuri nämä heille tärkeimmät asiat arjessa toteutuvat. Kyseessä oli jo neljäs kerta, kun Wunderin koko henkilöstö pysähtyi Siqni-kyselyn äärelle pohtimaan, mikä itselle työssä ja työpaikalla on juuri nyt se kaikista tärkein juttu.

Monipaikkainen työ ja kehittyminen

Wunderilaisille merkityksellisimmiksi asioiksi työpaikalla nousevat kaksi teemaa: työ ja sen yhdistäminen muuhun elämään sekä työn tarjoamat kehitysmahdollisuudet. Nämä samat kaksi teemaa ovat myös kiistatta Wunderin vahvuuksia. Yksi selittävä tekijä tälle on Wunderin DNA:ssa pitkään ollut ajatus monipaikkaisesta työstä: töitä voi tehdä haluamastaan paikasta, vaikka ulkomailta käsin, kunhan työtehtävät tulevat hoidetuiksi.

Myös ihmisten kehittymismahdollisuuksien tukemiseen on panostettu Wunderilla paljon. Työntekijöille kaikista merkityksellisimpien asioiden joukkoon nousee omia kiinnostuksia vastaavat kehitysmahdollisuudet sekä työskentely ammattitaitoisten kollegojen kanssa. Näihin molempiin Wunderilla ollaan poikkeuksellisen tyytyväisiä.

Kasvu on opettanut rakenteiden merkityksen yrityskulttuurin johtamisessa

Wunderilla on jo pitkään tehty systemaattista ja tavoitteellista työtä yrityskulttuurin kehittämiseksi. Työ on tuottanut tulosta ja wunderilaiset ovat tutkitusti liekeissä työstään ja työpaikastaan. Työpaikan suositteluindeksi myös tukee tätä, ollen poikkeuksellisen kovalla tasolla (eNPS 41). Wunderin Talent Operations Manager Emma Mäkinen kertoo oppimatkastaan kasvuyrityksen kulttuurin johtamisen parissa:

“Tulin Wunderille viidentenä työntekijänä kahdeksan vuotta sitten, nyt meitä on reilu 130. Uskomme matalaan organisaatiorakenteeseen ja itseohjautuvuuteen; annamme vastuuta, mutta odotamme myös vastuun kantamista. Kun porukkamme on kasvanut vuosien varrella, sujuvan arjen ja Wunder-fiiliksen säilyttäminen on vaatinut hieman erilaisia keinoja ja lähestymistapoja.”

Henkilöstöä kuultuamme, olemme nyt keväällä perustaneet kompetenssiperustaisia kiltoja , jotka tarjoavat vahvemmin peer group -tyylistä toimintaa ja verkostoitumista. Olemme myös luoneet muita rakenteita, jotka auttavat sisäisessä viestinnässä. Esimerkiksi hyvin toimiva intra on tähän ihan must. Uusia toimintatapoja kokeillaan ja etsitään jatkuvasti. Yksi hyvä esimerkki on myös meidän slackissä toimiva Coffee Time, jossa bot arpoo kahdelle wunderilaiselle yhteisen kahvitteluhetken. Näin pääsemme kaikki tutustumaan toisiimme entistä paremmin maasta tai toimistosta riippumatta.”

Yksi Wunderin kulttuurin vahvuus ja kivijalka on yhteisöä leimaava vilpitön ja oma-aloitteinen toisten auttaminen. Tätä on tukenut ja rakentanut jo pitkään Wunderilla käytössä ollut palautejärjestelmä; Halijärjestelmä. Järjestelmän kautta on opittu antamaan positiivista palautetta, mutta myös puhumaan suoraan asioista. “WunderHugs on vahva osa Wunderin DNA:ta”, Wunderin toimitusjohtaja Tero Saksman toteaa.

Ennen uudistuksia kulttuuri tutuksi kohtaamisten kautta

Kevät 2019 oli Wunderille tärkeä ajankohta pysähtyä Siqni-kyselyn avulla sen äärelle, mikä ihmisille on merkityksellisintä. Wunder oli 5kk ennen kyselyn ajankohtaa saanut uuden toimitusjohtajan, Teron. Koko organisaatiota osallistava strategia- ja arvotyöskentely oli kyselyhetkellä myös juuri loppusuoralla. Ihmisten kanssa oli siis käynnissä jatkuva dialogi siitä mihin suuntaan organisaatiota ja sen toimintaa tulisi kehittää.

Teron aloitus Wunderin toimistusjohtajan pestissä ei mennyt ihan perinteisellä kaavalla:

“Kun aloitin Wunderilla 1.11.2018, buukkasin ensitöikseni itselleni yli 100 noin tunnin juttutuokiota eri ihmisten kanssa. Keskustelujen tarkoituksena oli paitsi tutustua uusiin kollegoihin, myös ymmärtää Wunderin ainutlaatuisen yrityskulttuurin peruspilareita, eli arvoja. Kuten tiedetään, kulttuuri tulee  tuntea riittävällä tasolla ennen strategisten uudistusten mietintää ja toteutusta, jotta strategia ei päädy kulttuurin aamupalaksi. Kun yrityksen tärkein pääoma ovat ihmiset, mielestäni ainoa tapa päästä kulttuuriin kiinni ovat kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset. Näihin keskusteluihin ja toimintamme tutustumiseen käytin kaksi ensimmäistä kuukauttani Wunderilla. Tähän mennessä olen tavannut näissä haastatteluissa yli 90% työntekijöistämme.”, kertoo Tero innoissaan.

Henkilöstön kehitysideat käyttöön

Siqni-kyselyssä Wunderin henkilöstön oli mahdollista antaa sekä positiivista palautetta että kehitysideoita työpaikastaan. Avointa palautetta tulikin jopa 29 sivua.

“Olen lukenut avoimet vastaukset läpi ja niiden kautta vahvistui se tunne, että meillä on tosi fiksua jengiä duunissa. Ehdotettuja kehitysideoita ei ole jätetty puolikkaiden heittojen tasolle, vaan henkilöstömme on antanut todella briljantteja ideoita. Ne tullaan  käymään johdon toimesta läpi, ja niiden perusteella tullaan tekemään kehityssuunnitelmia.”, toteaa Tero mielissään.

Emma on myös todella otettu kaikista ideoista ja palautteista, joita Wunderin henkilöstöltä saatiin: “Meille tärkeintä on se, miten rehellisiä meidän ihmiset ovat. Meillä voi sanoa suoraan ja kaunistelematta oman mielipiteensä ilman pelkoa siitä, että siitä seuraisi jotain ikävää. Se on tosi ihana ja arvokas juttu. Jotain ollaan siis selkeästi tehty oikein. Vaikuttaa siltä, että meidän ihmiset ovat tosi sitoutuneita firmaan ja he haluavat vaikuttaa. Tästä toki kertoo myös se, että ihmiset viihtyvät meillä ja viimeisen vuoden aikana lähteneiden ihmisten määrä on laskettavissa yhden käden sormilla. Osa heistä on jo palannut takaisinkin.”


The Siqnificant Company antoi Wunderille toukokuussa 2019 Future Workplaces 2020 –sertifikaatin. Sertifikaatti ansaitaan, kun oman työpaikan yrityskulttuuria on johdettu poikkeuksen hyvällä työntekijäymmäryksellä. Työvälineenä yrityksen saavuttamaan työntekijäymmärryksen tasoon, käytetään Siqni-kyselyä, jolla selvitetään työntekijöille merkityksellisimmät asiat ja niiden toteutuminen työpaikalla.

Kirjoittaja:

Mona Rundberg
puh. +35840 5923 401

Oliko artikkelimme hyödyllinen?

Tilaa meidän uutiskirje, niin saat uudet artikkelit jatkossa suoraan sähköpostiisi!